Dé Broeinest Brabant Podcast

Waarom zijn ondernemerschap en innovatie belangrijk voor de journalistiek? En hoe kan Broeinest Brabant jonge ondernemers binnen de journalistiek helpen? Michel Simons van Fontys Hogeschool Journalistiek gaat in gesprek met …

Aflevering 1: Danielle Arets en Bart van Teeffelen over Broeinest Brabant

Innoveren is cruciaal in de journalistiek, maar ‘van bovenaf’ innoveren blijkt bij veel traditionele media niet snel tot succes te leiden. Daarom moeten jonge journalisten leren om ondernemend en innovatief te opereren, vinden Broeinest Brabant coordinator Bart van Teeffelen en lector Danielle Arets. Om die reden richtte van Teeffelen het onderwijsblok Ondernemerschap & Innovatie én de journalistieke start-up accelerator Broeinest Brabant op. Volgens Arets zorgen beide projecten ervoor dat het voor steeds meer journalistiekstudenten denkbaar wordt om ooit een eigen onderneming te beginnen. En dat is een mooie ontwikkeling, want “journalisten zijn niet per definitie ondernemend”, benadrukt Van Teeffelen, maar ze zijn wel heel hard nodig.

Aflevering 2: Mark Deuze en Albertine Piels over start-ups in de hele wereld

Start-ups in het buitenland opereren vaak onder hele andere omstandigheden dan Nederlandse start-ups. Toch hebben Nederlandse en niet-Nederlandse start-ups volgens Hackastory founder Albertine Piels en communicatiewetenschapper Mark Deuze een hoop met elkaar gemeen. Zo zijn alle start-ups vaak extra gemotiveerd om een bepaald doel te bereiken, en hebben ze het gevoel dat ze dat niet via gevestigde media kunnen doen. Toch heeft die passie ook een keerzijde. Volgens Piels en Deuze lopen start-ups het risico dat ze opbranden, en moeten start-ups daarom manieren vinden om enthousiast en flexibel te blijven.

Aflevering 3: Arjen Korpel en Richard Heesen over de lean methode

De zogenaamde ‘lean methode’ is de beste aanpak om een succesvolle start-up te beginnen. Dat bepleiten business developers Arjen Korpel en Richard Heesen, die beide succesvolle (en minder succesvolle) ondernemingen hebben gestart. Volgens de lean methode moeten ondernemers tijdens iedere ontwikkelingsfase de juiste vragen aan hun toekomstige klanten en gebruikers stellen. Zo voorkomen ze dat ze iets ontwikkelen waar niemand op zit te wachten. “En dat is heel leerzaam, maar wel klote”, zegt Heesen. Daarom geloven hij en Korpel dat ondernemers moeten proberen zo snel mogelijk te ‘falen’. Want falen leert ondernemers waar de markt geen behoefte aan heeft, en helpt ze een product te ontwikkelen dat wél succesvol kan worden.

Wil je seintje krijgen zodra we een nieuwe podcast publiceren? Volg de Broeinest Brabant Podcast op SoundCloud of via een van onze social media kanalen.

Top