4 oktober 2018 Itske Eertink en Linda Bak

Het ontwikkelen van nieuwsgames: vallen, opstaan en doorgaan

Interessante workshops, bijzondere gesprekken en eindeloze discussies, het ondernemerschap is één grote uitdaging. Wij, Itske Eertink en Linda Bak, sprongen bijna één jaar geleden in het diepe en sloten ons als studenten journalistiek aan bij Broeinest Brabant. We hadden geen idee wat ons te wachten stond, maar zaten vol energie en goede ideeën om ons bedrijf Younique Games naar een hoger niveau te brengen.

Wij zijn vastbesloten om jongvolwassenen meer bij het nieuws te betrekken door middel van persoonlijke nieuwsgames. Geen kennisvragen, maar vragen gericht op persoonlijke inzichten en doelen. Dit alles in een simpel en bovendien visueel aantrekkelijk jasje.

Vele voorgangers

Toen wij Bart van Teeffelen, de coördinator van Broeinest Brabant, voor het eerst vertelden over ons concept zei hij: “Nieuwsgames, super interessant. Veel mensen gingen jullie voor, maar het is nog niemand gelukt het idee echt van de grond te krijgen in de journalistiek”. Dit maakte het doel voor ons alleen maar duidelijker: Wij willen ervoor zorgen dat het wél lukt. Daarom hebben wij ons gericht op een specifieke doelgroep en veel met hen overlegd over de inhoud, vorm en uitstraling van de journalistieke games.

Succes

Een concept uitdenken en een bedrijf oprichten gaan gepaard met veel vallen en opstaan. Wij moeten voortdurend keuzes maken terwijl het eindresultaat alles behalve zeker is. Dat zorgt voor veel onzekerheid, maar aan de andere kant krijgen we er ook veel energie van. Iets nieuws maken, de journalistiek verreiken en vooral jongeren betrekken bij het nieuws. Het lukt ons stapje voor stapje. Langzaam merken we dat onze gesprekspartners, in de vorm van vrienden en familie, maar ook journalisten en mediaorganisaties, steeds enthousiaster worden over het concept. We kunnen steeds beter een helder beeld neerzetten van onze doelen met dit bedrijf.

De pilot

Aan het begin van het jaar draaiden wij een pilot bij BN DeStem. Je kunt je voorstellen dat onze harten een sprongetje maakten toen we hoorden dat we acht weken lang nieuwsgames mochten maken voor een titel van De Persgroep.

In april en mei verzorgden wij iedere week een game over het nieuws in Breda. Dat klinkt als een hele opgave, maar dat valt reuze mee. We hebben op een gegeven moment goed contact met de eindredacteur zodat we makkelijk en snel konden praten over onderwerpen en afbeeldingen. We hebben het gehad over jaarlijks terugkerende onderwerpen zoals koningsdag en Bevrijdingsdag. Maar ook lokale actuele zaken zoals groenvoorziening kwamen voorbij. Op deze manier waren de games erg gevarieerd en konden we een breed publiek aanspreken in de stad. Onze journalistieke games werden zo ook buiten de muren van de opleiding journalistiek en onze eigen vriendenkring gespeeld en daar leerden we ontzettend veel van.

Feedback

Door alle feedback kunnen we de game nog beter aan laten aansluiten op de doelgroep. Zo kunnen we de tone of voice nu nog beter aanpassen op de doelgroep die een klant wil aanspreken en kunnen we hier bovendien makkelijker in schakelen. Ook hebben we een beter beeld gekregen van de afbeeldingen die wel en niet werken bij een game. Bij een volgend project kunnen we dus flexibeler te werk gaan en beter schakelen aan de hand van de wensen van de klant en hun doelgroep. Op deze manier hebben we weer meer meerwaarde voor de klant.

Ondernemershart

Bovendien zijn wij ook als ondernemers gegroeid tijdens de pilot. Het is best spannend om ineens tegenover een groot mediabedrijf te zitten tijdens onderhandelingen en evaluaties. Wat zeg je wel? En wat vooral niet? Wij hebben ons tijdens de pilot en daarna klantgericht opgesteld, maar zijn onze eigen principes niet uit het oog verloren. Op die manier staan wij altijd achter ons eigen werk en zijn we blij met het eindresultaat. Dat klinkt nu allemaal heel makkelijk en zelfverzekerd, maar dat is het lang niet altijd. De onzekerheid blijft toeslaan tijdens het ontwikkelingsproces. Zeker in onderhandelingen met (potentiële) klanten over auteursrechten en geld. We willen onszelf natuurlijk goed laten zien in de harde wereld van de journalistiek, maar willen ook realistisch blijven en een goede band opbouwen met klanten. Het is soms best lastig om hier een goede balans tussen te vinden.

Gelukkig kunnen we goed met elkaar praten over dit soort zaken. We kennen elkaar en durven alles tegen elkaar te zeggen. Dat is ook wel nodig. Als je onderling al spanningen of irritaties hebt, dan is dat voor de opdrachtgever vaak ook voelbaar. De uitspraak ‘I’ve got your back’ is heel belangrijk in deze fase. Wanneer we in gesprek zijn met potentiële klanten merken we meteen aan elkaar wanneer iemand het moeilijk vindt of niet meer zo goed uit haar woorden komt. Dan neemt de ander altijd het gesprek over om de klant toch goed te woord te kunnen staan.

De komende tijd gaan wij vooral de technische kant van ons concept verder ontwikkelen. Ook is een van onze journalistieke games aan het einde van de maand te zien bij een landelijk medium. Ben jij nieuwsgierig geworden naar onze game? Op de site kun je er een aantal spelen, ook vind je er onze contactgegevens.

Top