20 juni 2018 Bart van Teeffelen

De regio, de ideale broedplaats voor journalistieke start-ups

Broeinest Brabant ondersteunt start-ups die in de regio Noord-Brabant experimenteren met vernieuwende journalistiek. Waarom richten we ons niet op landelijke nieuwsmedia? Ik geloof dat de regionale journalistiek onze start-ups kansen biedt die ze op landelijk niveau niet krijgen.

Een van de samenwerkingspartners van Broeinest Brabant is De Persgroep. Natuurlijk heeft De Persgroep allerlei landelijke titels, zoals de Volkskrant en Trouw. Toch werken onze start-ups vooral samen met Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en BN DeStem. De meest voor de hand liggende reden is de oorsprong van veel van onze Broeinesten. De meesten ontstonden tijdens onderwijsprojecten op Fontys Hogeschool Journalistiek, waar veel contact is met Brabantse mediamerken. De leden van onze start-ups kennen veel regionale journalisten persoonlijk. Een connectie is daarom snel gemaakt, deze regionale titels zijn zegmaar onze ‘natuurlijke partners’.

Experimenteren? Liefst op kleine schaal

Toch zijn er ook allerlei andere redenen om op regionaal niveau met vernieuwende journalistiek te experimenteren. Het Amerikaanse The Local News Lab laat bijvoorbeeld zien dat de regio de perfecte plek is om nieuwe journalistieke concepten te testen. Blijkt een concept succesvol? Dan kan het ook in andere regio’s geïntroduceerd worden, in sommige gevallen wordt het zelfs op landelijk niveau uitgerold.

Wat voor The Local News Lab geldt, geldt ook voor Broeinest Brabant. De start-ups testen hun concepten op kleine schaal. Die kleine schaal brengt ze flexibiliteit en de mogelijkheid om heel snel in contact te komen met de doelgroep. Als de leden van onze start-ups naar buiten lopen, komen ze hun publiek per slot van rekening direct tegen. Zo kunnen ze lezers en kijkers makkelijk om hun mening vragen, en hun projecten aan de hand van die mening bijsturen.

Afstand tot West-Nederland

Natuurlijk werkt onze regionale positie ook weleens nadelig. Een paar van onze start-ups hebben geprobeerd aansluiting te vinden bij landelijke media, maar dat blijkt lastig. De afstand tussen Zuid-Nederland en het westen van het land blijkt vaak te groot. Een gemiste kans wat mij betreft. Volgens mij is het belangrijk dat niet alleen jonge journalisten en op innovatie gerichte start-ups het belang van de regio zien, maar ook de grotere mediabedrijven. Want ook de landelijke journalistiek heeft behoefte aan mooie concepten, en die concepten ontstaan voor een gedeelte hier, in het zonnige Brabant.

Top