8 februari 2018 Inge Beekmans

Adrien Stanziani: “Ik ben op zoek naar de meerwaarde van getekende journalistiek”

Adrien Stanziani raakte als kind gefascineerd door rechtbanktekeningen. Nu, meer dan tien jaar later, krijgt hij bij het Eindhovens Dagblad de kans een deel van zijn droom uit te laten komen: “Ik ben eindelijk in aanraking gekomen met het werk dat ik al heel lang wou doen.”

Stanziani studeert Illustratie aan AKV|St.Joost. Hij liep stage in zijn eigen eenmanszaak om ervaring op te doen als freelance illustrator. Via Starterslift, de organisatie die hem tijdens zijn stage begeleidde, kwam hij bij Broeinest Brabant terecht. Broeinest Brabant bracht hem in contact met het Eindhovens Dagblad: “Eigenlijk ben ik nu rechtbanktekenaar voor het Eindhovens Dagblad”, legt Stanziani uit. “Met Broeinest Brabant hoop ik uiteindelijk nog een stapje verder te gaan. Ik wil op landelijk niveau gaan tekenen, en ik wil meedenken over de toekomst van mijn vak.”

Behoefte aan getekende journalistiek

Er zijn volop kansen voor de getekende journalistiek, gelooft Stanziani. “Soms kun je een journalistiek verhaal sneller vertellen met een tekening. Ook zijn tekeningen fijner om naar te kijken dan heel veel tekst”, zegt hij. Om meer te weten te komen over de mogelijkheden van getekende journalistiek vraagt Stanziani zijn publiek regelmatig om feedback. “Zo weet ik bijvoorbeeld dat mensen het fijn vinden als ik meer witruimte gebruik.”

Naast feedback vragen aan zijn publiek, vindt Stanziani het ook belangrijk veel te experimenteren. “Ik heb laatst bijvoorbeeld tijdens een gemeenteraadsvergadering getekend”, vertelt hij. “De mensen die daarbij aanwezig waren, reageerden heel enthousiast. Ze vonden het bijzonder om op deze manier vastgelegd te worden. Veel van hen deelden mijn werk via sociale media en gebruikten woorden als ‘verfrissend’.”

Plekken die mensen normaal niet zien

Getekende journalistiek kan ervoor zorgen dat ogenschijnlijk saaie verhalen alsnog veel lezers bereiken. Maar dat betekent niet dat een journalistieke tekening slechts een marketing-trucje is. Volgens Stanziani kan een tekenende journalist het publiek dingen laten zien die ze normaal gesproken niet te zien zouden krijgen. “Ik vind een tekening van een vluchtelingenkamp die ik recent tegenkwam een mooi voorbeeld daarvan”, legt hij uit. “In dat kamp mocht niet gefotografeerd worden, journalisten waren er niet welkom. Een tekenaar kan onder de vleugels van de artistieke vrijheid wél in zo’n vluchtelingenkamp aan de slag.”

Ook in Nederland ziet hij allerlei mogelijkheden. “Wat gebeurt er in de gangen van een advocatenkantoor? Wat gebeurt er achter de schermen bij rechtbanken? Ik wil het publiek dingen laten zien die ze normaal gesproken niet makkelijk te zien krijgen, maar die wel heel menselijk zijn.”

Top