22 januari 2018 Inge Beekmans

Inge de Bruijn (WhatsNew): “We hadden nooit verwacht dat dit zo’n groot succes zou worden”

De piepjonge start-up WhatsNew stuurt haar luisteraars iedere ochtend een audiobestand met het belangrijkste nieuws. Het concept wordt zowel door het publiek als door journalistieke en commerciële bedrijven opvallend goed ontvangen.

WhatsNew werd afgelopen september door Inge de Bruijn, Bram Steijns en Femke Molenaar opgericht tijdens Ondernemerschap & Innovatie, een project van Fontys Hogeschool voor Journalistiek. WhatsNew richt zich op studenten, en doet dat via WhatsApp. “Uit ons eigen onderzoek bleek dat veel jongeren het nieuws niet echt volgen, en dat ze geen nieuwsapps op hun telefoon hebben”, legt De Bruijn uit. “Daarom wilden we onze nieuwsdienst heel laagdrempelig maken.” De keuze voor WhatsApp als verspreidingsmethode lag daarom voor de hand. “Appen doet iedereen de hele dag door. Daarom leek dit ons de perfecte manier om jonge mensen te bereiken.”

Nieuwsoverzicht op de fiets

Wie zich op de WhatsApp-nieuwsdienst abonneert, ontvangt iedere ochtend een vriendelijke ‘goedemorgen!’, het weerbericht en een nieuwsoverzicht in de vorm van een audiobestand. Dat audiobestand is maximaal 1,5 minuut lang. “Als je die 1,5 minuut hebt geluisterd, ben je ‘bij’, dan weet je de essentiële dingen”, legt De Bruijn uit. “Het fijne aan zo’n WhatsApp-bericht is dat het niet uitmaakt wanneer je het luistert, het blijft gewoon in WhatsApp staan, dus je bepaalt zelf wanneer je er tijd voor maakt.”

Volgens de leden van WhatsNew is audio de ideale manier om de jonge doelgroep te bereiken. “Eerst wilden we een beldienst of een geschreven nieuwsdienst via WhatsApp beginnen, maar dat vonden onze luisteraars niet handig. Onze doelgroep fietst iedere ochtend naar het werk of naar school. En ja, als je op de fiets zit, ga je geen appje lezen. Naar het nieuws luisteren is daarom veel handiger, de meeste hebben toch al oortjes in, dus dan is de stap naar ons nieuwsoverzicht makkelijk gemaakt.”

Een ochtend voor ‘de stem’ van WhatsNew

Steijns en Molenaar schrijven om de beurt ‘s avonds het nieuwsoverzicht. Dat nieuwsoverzicht wordt de volgende ochtend door De Bruijn ingesproken. De Bruijn staat iedere ochtend om zeven uur op om haar stem op te warmen en het nieuwsbericht te bekijken. “Ik kijk bijvoorbeeld of ik alles kan uitspreken. Soms zitten er van die namen bij waarvan ik niet eens weet of het een locatie of een persoon is.” Nadat ze de tekst heeft gecontroleerd, spreekt ze hem in en monteert ze de audio. De luisteraars ontvangen het definitieve audiobericht rond 8 uur.

Dat De Bruijn vijf dagen per week om 7 uur ‘s ochtends moet opstaan, vindt ze niet erg, het hoort er nou eenmaal bij. Vergeleken met een paar maanden geleden is tot 7 uur mogen uitslapen zelfs een luxe. “Vroeger stonden we om half 7 op om alles op tijd af te krijgen”, vertelt De Bruijn. “Tegenwoordig hebben we een manier gevonden die sneller werkt, dus kunnen we wat langer blijven liggen. Omdat ik het nieuwsoverzicht tegenwoordig pas zie als ik het moet gaan voorlezen, kan ik er met een frisse blik naar kijken. Zo pik ik onduidelijkheden er veel sneller uit en besparen we een hoop tijd.”

Constant contact met de luisteraar

Wat wél veel tijd kost, is het bijhouden van wat De Bruijn de ‘WhatsNew-telefoon’ noemt. Het intieme karakter van WhatsApp nodigt zowel de leden van WhatsNew als hun luisteraars uit om het gesprek met elkaar aan te gaan. “Een tijdje terug hadden we bijvoorbeeld een stukje over Trump en fake news. Aan het einde van dat audiofragment vroegen we onze luisteraars om hun mening. Daar kregen we een hoop reacties op.” Luisteraars stellen WhatsNew ook weleens vragen over bepaalde nieuwsgebeurtenissen. “Dat intieme contact met onze luisteraars is een van de grote krachten van WhatsNew”, zegt De Bruijn.

Het enthousiasme van de luisteraars dwingt De Bruijn, Steijns en Molenaar om na te denken over de toekomst. Het bijhouden van de WhatsNew-telefoon is op dit moment bijna een fulltime baan aan het worden, en er staan een aantal journalistieke en commerciële bedrijven in de rij om met het drietal te gaan samenwerken. “We zijn nu aan het kijken hoe we precies verder willen. We hadden niet verwacht dat het zo’n succes zou worden, dus we moeten even goed bedenken wat we willen doen.” Hoe ze ook verder gaan, al die positieve reacties bewijzen volgens De Bruijn één ding: ook simpel ogende ideeën kunnen ijzersterk zijn.

Wil je het gratis nieuwsoverzicht van WhatsNew iedere ochtend op je telefoon ontvangen? Stuur een berichtje via WhatsApp naar 06 29875108.

Top