30 december 2017 Bart van Teeffelen

Mijn hoogtepunten en leermomenten van 2017

.2017 was een prachtig jaar. Broeinest Brabant zag het levenslicht, we ondersteunden negen fantastische start-ups en zagen allerlei prachtige concepten en samenwerkingen ontstaan. Dit zijn mijn hoogtepunten en leermomenten van afgelopen jaar.

Prima op schema

In de lente van 2017 ging Broeinest Brabant écht van start met drie start-ups. We hebben sindsdien in totaal negen start-ups op allerlei manieren verder geholpen. Daarmee liggen we prima op schema. We waren van plan ongeveer tien start-ups per jaar een plekje te geven, en dat gaan we zoals we er nu voorstaan makkelijk redden. De kans bestaat dat we zelfs over dat doel heen gaan.

Ik vind al onze ‘broeinesten’ stuk voor stuk fantastisch, maar moet wel toegeven dat de onderlinge niveauverschillen vrij groot zijn. Een aantal van onze start-ups hebben al meerdere klanten aan zich kunnen binden, anderen bevinden zich nog echt in de ontdek- en opstartfase.

Enthousiasme en realiteit

Ik merk dat we op dit moment een heel mooi traject hebben liggen voor ondernemende studenten. Gelukkig zien de studenten dat zelf ook. Studenten van Fontys Hogeschool Journalistiek geven aan dat ze behoefte hebben aan een organisatie zoals Broeinest Brabant. Steeds meer studenten zien kansen voor hun concept en bedrijf dankzij de faciliteiten die wij sinds dit jaar aanbieden. Al die ambitieuze studenten geven hoop voor de toekomst.

De Persgroep was natuurlijk al enthousiast over Broeinest Brabant, maar dat enthousiasme lijkt de laatste maanden alleen maar groter te worden. Als een start-up met een concept bij een hoofdredacteur langsgaat, komt die start-up vaak met vijf uitvoerbare ideeën terug. Tegelijkertijd leert De Persgroep de start-ups ook hoe de dagelijkse realiteit eruitziet en dat ze écht geld moeten gaan verdienen met hun concept. Het is inspirerend om te zien hoe goed de klik is tussen onze jonge journalisten en de ervaren journalisten van De Persgroep.

STUTT en What’s New

Toen we met Broeinest Brabant begonnen, hadden we drie start-ups; Rosanne van Schriek, Yacks en STUTT. Terwijl we deze bedrijven aan het begeleiden waren, merkten we dat we vanalles aan ons programma konden verbeteren, en dat hebben we gedaan. Omdat Rosanne, Yacks en STUTT samen met ons in dit experiment stapten, weten we tegenwoordig nóg beter wat journalistieke start-ups nodig hebben om uit te groeien tot succesvolle mediabedrijfjes. Let wel: we zijn er nog niet. We blijven schaven aan ons programma en onze faciliteiten.

Eén van de broeinesten die de vruchten plukt van alles wat we in 2017 geleerd hebben, is What’s New. Deze start-up maakt podcasts van anderhalve minuut die via WhatsApp verspreid worden. Het is een klein concept waar mediabedrijven en journalisten heel enthousiast op reageren. Bovendien vormen de leden van What’s New een ijzersterk team. Ze leveren kwaliteit en zijn in staat om zich professioneel op te stellen. Ik denk dat ze ons het komende jaar prachtige dingen gaan laten zien.

‘Volwassenheid kweken’

Het belangrijkste wat ik het afgelopen jaar geleerd heb als het over onze start-ups gaat, is dat deze zich bewust moeten worden van hun rol. Op het moment dat een groepje studenten aangeeft dat ze hun bedrijf verder willen uitwerken, moeten ze plotseling een professionaliseringsslag maken. Ze moeten de Persgroep gaan behandelen als een echte klant en allerlei verantwoordelijkheden gaan dragen. We hebben tijdens het eerste jaar Broeinest Brabant gemerkt dat we de broeinesten expliciet op hun nieuwe rol moeten wijzen en ze hierin moeten coachen. Ik noem het ‘volwassenheid kweken’, daar hebben onze start-ups vaak nog wat moeite mee.

Alles bij elkaar denk ik dat we heel tevreden mogen zijn. Al realiseer ik me ook dat we er nog niet zijn. Alles wat we het afgelopen jaar gedaan en geleerd hebben, heeft ervoor gezorgd dat we nu een duidelijker en beter traject voor onze start-ups hebben liggen. Komend jaar zal dat traject zich verder moeten bewijzen. Het doel is tenslotte om levensvatbare bedrijven te lanceren; tien in drie jaar. De start-ups dienen zich aan, het enthousiasme is er. Nu moeten we afwachten hoeveel van deze start-ups 2018 overleven en daadwerkelijk impact gaan maken in de journalistieke wereld.

Top