1 november 2017 Rosanne van Schriek

Media van Morgen; Step forward. Start.

Processed with VSCO with kp8 preset

Stond ik daar maar, denk ik al snel. Het podium van het congres Media van Morgen, georganiseerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, is op 26 oktober het strijdtoneel voor verschillende start-ups. Met hun pitches konden ze de Media van Morgen publieksprijs winnen. Daarnaast gaven onder andere Blendle, KRO-NCRV en het Algemeen Dagblad workshops en masterclasses.

Ik schuif aan bij de workshop ‘Koppen maken’ van Blendle en luister aandachtig naar de presentatie over de start van Blendle en de aanpassingen die zij gaandeweg hebben gemaakt met het eerste concept als startpunt. Ze vertellen over de ontwikkelingen van de nieuwsbrieven. Over de kennis die het bedrijf inmiddels in huis heeft over wat daarin wel en niet werkt. Het is indrukwekkend. Ook zij testten, probeerden uit en veranderden waar nodig. En dat doen ze nog steeds. Het constant in ontwikkeling zijn kenmerkt de start-ups op het congres.

Rockstart

Eerder die dag startte Oscar Kneppers, oprichter van Rockstart, de dag met een keynote. De keynote gaat over Rockstart, start-ups, de boodschap dat een bedrijf starten nog nooit zo makkelijk is geweest en het Rockstart manifest. Het manifest van Rockstart knalt van het scherm. De witte letters verschijnen op de zwarte achtergrond terwijl een stem het manifest voorleest. Ik zit er helemaal in als de laatste woorden op het scherm staan: “Step forward. Start.” Direct raak ik gemotiveerd om de rest van de dag actief te volgen. Het werkt.

Enthousiasme

Na de workshop van Blendle beland ik per ongeluk in de grote zaal, waar alle start-ups pitchen. Dat had zo moeten zijn, denk ik. Meteen ben ik getriggerd door het enthousiasme en de enorme motivatie waarmee de presentatoren hun concepten pitchen. Neem bijvoorbeeld de pitch van AT5 over @Five. De manier waarop zij, samen met jongeren, nieuws bij twaalf- tot zestienjarigen onder de aandacht brengen is aanstekelijk. Na een aantal maanden onderzoek hebben zij een kant en klare handleiding voor mooieYouTube-video’s. Als de eerste serie pitches voorbij is, blijf ik zitten om nog meer te horen. Ondertussen blijft ‘Step forward. Start.’ als een mantra in mijn hoofd zingen.

Media van Morgen

De workshops, masterclasses en presentaties van de start-ups geven sfeer aan de middag. Er wordt nagedacht en gediscussieerd. De naam van het congres past precies bij het gevoel dat deze middag me geeft. ‘Media van Morgen’, alsof we aan de vooravond staan van veel nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen in de journalistiek. Welke wel en niet gaan werken, zal morgen, volgende maand, volgend jaar of over tien jaar blijken.

Step forward. Start.’ Het congres motiveert me om door te gaan en goed na te denken over mijn eigen concept. De trein begint te rijden en ik laat Amsterdam achter me. Maar ik kom terug. Ik voel me geïnspireerd. Geïnspireerd om nog harder aan mijn eigen innovatieve concept te werken. Want tijdens de volgende editie van Media van Morgen kom ik hier mijn eigen start-up pitchen. Beloofd.

Top