19 oktober 2017 Inge Beekmans

STUTT; Samenwerken met een mediapartner voor meer naamsbekendheid

STUTT publiceert sinds begin oktober samen met het Brabants Dagblad (BD) video’s over actuele en maatschappelijke thema’s voor middelbare scholieren. Carmen, die op de website van het BD omschreven wordt als ‘powervrouw van STUTT’, is positief over de samenwerking: “Ons doel is meer naamsbekendheid, en dat kan het BD ons geven.”

Pilot met het Brabants Dagblad

STUTT werd opgezet door vijf journalistiekstudenten tijdens een onderwijsproject van Fontys Hogeschool Journalistiek. “Na dat project wilden we allemaal heel graag door met STUTT”, vertelt Carmen. Ook het BD was enthousiast over de eerste video’s. De regionale krant vroeg ze hoeveel geld een aantal STUTT-afleveringen zouden kosten. “Daar moesten we natuurlijk een tijdje over nadenken”, zegt Carmen. “En dat nadenken heeft uiteindelijk best lang geduurd. Ook omdat een aantal van ons stage moesten lopen en andere projecten op Fontys moesten afronden.”

Tegenwoordig bestaat STUTT uit vier jonge journalisten: Carmen Sijbrands, Sjors Grol, Tom Berserik en Nena Kremers. “Met vijf mensen in een start-up zitten, is gewoon te veel”, legt Carmen uit. “Vier man is trouwens ook nog best veel. Neem bijvoorbeeld de samenwerking met het BD. Iedereen wou daar in het begin iets over zeggen en zoveel mogelijk grip houden op het onderhandelingsproces. Uiteindelijk moesten we toegeven dat we niet met zijn vieren in een onderhandelingsgesprek konden gaan zitten, dat schiet niet op.”

De leden van STUTT slaagden erin een succesvolle samenwerking op te zetten met het BD. “We krijgen inhoudelijke begeleiding van het BD. Als we een video over drugscriminaliteit maken, koppelt het BD ons bijvoorbeeld aan een redacteur die veel verstand heeft van dat onderwerp”, vertelt Carmen. “Daarnaast krijgen we een campagne om ons meer naamsbekendheid te geven.” Ook voor het BD moet de samenwerking een hoop opleveren. STUTT helpt de regionale krant om een jonger publiek te bereiken. Bovendien hopen beide partijen te ontdekken hoe mediabedrijven en journalistieke start-ups zo goed mogelijk met elkaar kunnen samenwerken.

65 euro boete is beter dan 5000 euro boete

Naast de begeleiding van het BD wordt STUTT ook ondersteund door Broeinest Brabant. Volgens Carmen is met name de begeleiding op zakelijk gebied van groot belang. “Tijdens je opleiding word je door school geholpen met het opzetten van een bedrijfje. Als je na je afstuderen door wilt met dat bedrijfje, val je een beetje in een zwart gat”, lacht ze. “Broeinest Brabant coacht ons en helpt ons met dingen zoals de belastingdienst en de Kamer van Koophandel.”

Vooral voor journalistiekstudenten is dat soort hulp noodzakelijk. “Als we heel erg van cijfertjes hadden gehouden, waren we natuurlijk geen journalistiek gaan studeren”, zegt Carmen. Het invullen van belastingaangiftes is volgens STUTT een goed voorbeeld van iets waar veel beginnende journalisten weinig verstand van hebben. “We kregen laatst bijvoorbeeld een boete van 5000 euro, omdat we een aangifte niet hadden ingevuld. We hadden die periode geen geld verdiend, dus we dachten dat we geen aangifte hoefden te doen, maar dat moest dus wel. Uiteindelijk hebben we alsnog een 0 ingevuld en hoefden we maar 65 euro te betalen. 65 euro boete is beter dan 5000 euro boete.”

Samenwerken met je vrienden

De leden van STUTT zijn naast collega’s ook vrienden. “Dat maakt ons een heel goed team, we weten precies wat we van elkaar kunnen verwachten en wat iedereens plaats is in het team”, zegt Carmen. Toch gelooft ze dat samenwerken met vrienden ook voor problemen kan zorgen. “Je moet leren dingen op een niet-lullige manier tegen elkaar te zeggen en altijd eerlijk zijn. Als iets slecht gemonteerd is, moeten we het daarover kunnen hebben. Samenwerken moet je ook gewoon oefenen.”

STUTT blijft sowieso tot en met december video’s voor het Brabants Dagblad maken. Wat het viertal daarna gaat doen, weten ze nog niet precies. Wordt vervolgd!

Top