18 september 2017 Erik Willems

Hoe alles begon voor LocalFocus; tips van een journalistieke start-up

Dus je gaat starten?!

Jij bent nu ergens in de twintig, denk ik? Dat is de ideale tijd voor een start-up. Geen hypotheek, kinderen of verantwoordelijkheden en een frisse blik. Het moment voor een gokje!

In 2013 begonnen Jelle Kamsma (toen 25), Yordi Dam (22) en ik (26) met LocalFocus (zie foto). Vandaag, in 2017, werken wij nog elke dag aan LocalFocus. Ik vroeg aan Jelle en Yordi hoe zij terugkijken op dat eerste jaar.

Doen wat je leuk vindt

Alle drie werkten we vóór LocalFocus al minstens een jaar op redacties en wilden we, los van elkaar, van datajournalistiek en ict ons dagelijkse werk maken. Onze persoonlijke interesses, enige werkervaring en netwerken hebben echt geholpen tijdens het opstarten van LocalFocus.

Jelle was als een van de eersten op redacties bezig met datajournalistiek op regionaal niveau. “Er was op kleinere redacties vaak weinig budget, dus ik zocht naar efficiëntere manieren om met datajournalistiek om te gaan. Toen is het idee van LocalFocus ontstaan.”

Yordi werkte tijdens zijn journalistieke stage met veel regionale datasets en design. “Dat lag mij wel, maar er was op die redactie geen ruimte om dit door te zetten.” Ikzelf ging tijdens mijn studie en werk bij Het Financieele Dagblad steeds meer programmeren. Op een moment wilde ik liever programmeren dan stukken schrijven. En toevallig zocht Jelle een ict’er.

Een fijn team vinden

“Liever een goed team met een slecht idee, dan andersom,” hoorde ik laatst. Dagelijks fijne en slimme mensen om je heen is inderdaad prettig.

Het team van LocalFocus zit prima in elkaar. We vullen elkaar aan qua kennis (journalistiek, design, ict) en karakters (heel verschillend). Hierdoor werken we ruim vier jaar samen en bijna alles wat we bedenken kunnen we zelf maken. Dat is een luxe.

Maar ook zonder voltallig team kan je gewoon starten, zegt Jelle: “In het begin van LocalFocus had ik ook alleen een idee zonder team. Dat is in het begin helemaal niet erg, maar ik ben wel actief opzoek gegaan naar teamleden.”

Yordi vult aan: “Ik kom ook weleens teams tegen zonder uitvoerders. Dan is er een idee voor een ict-project, maar niemand in het team kan het maken.” Dat is niet handig. Ict-projecten moeten hard itereren en het is het beste als je wekelijks (zelfs dagelijks) updates kan doorvoeren. Dat gaat echt niet lukken met een externe ict-partij.

Werk laten zien

Met LocalFocus hadden we binnen een week een site en blog waar we vorderingen op bijhielden. Binnen een maand hadden we een publieke beta-versie en drie maanden later een pilot op drie regionale redacties en één landelijke. LocalFocus was toen echt nog lang niet af, maar we konden al wel goed testen of het idee zou gaan aanslaan.

Je werk laten zien helpt! Je betrekt mensen en maakt duidelijk dat er voortgang is. Jelle: “Ik hoor weleens over projecten waaraan al jaren wordt gewerkt, maar waarvan ik nog steeds niks heb gezien.”

Stuur daarom eerste versies zo snel mogelijk de wereld in. Het is waarschijnlijk ontzettend bagger, maar je krijgt wel direct feedback. Huub Schuijn omschreef het mooi: “Als je je niet meer schaamt voor de eerste versie van jouw product, heb je te laat gelanceerd.”

Je onafhankelijk opstellen

LocalFocus had de eerste zes maanden geen betalende klanten. Alle drie hebben we toen nog veel freelance-klussen gedaan. Naarmate we meer gingen verdienen met LocalFocus, hebben we de freelance-klussen afgebouwd. Totdat het een voltijdbaan werd.

Jelle: “Ik denk dat het veel stress wegneemt als je niet afhankelijk bent van subsidies of investeerders. Wij hadden alle drie nog inkomsten uit andere werkzaamheden en konden het lang zelfstandig volhouden.”

Aan de andere kant, sommige ideeën hebben veel uren in de eerste fase nodig. Het opbouwen van communities kost bijvoorbeeld gewoon veel tijd. Yordi: “En als je het er maar een beetje bij doet, gaan de ontwikkelingen echt niet hard genoeg. Dus voor dat soort ideeën zou dit niet zo goed werken.”

Laat je niet gek maken!

Ga je starten? Dan ga je nog heel veel goed bedoelde adviezen krijgen. Van ons (in deze blog), familie, vrienden, coaches, goeroes. Iedereen heeft nog wel “goede tips”. Maar deze mensen roepen allemaal vanaf de zijlijn en spelen zelf niet mee. Jelle: “Ja, je gaat nog veel start-up-tips krijgen, maar iedereen gaat zijn eigen weg. Laat je niet gek maken door hoe het zou moeten. Start gewoon.”