12 september 2017 Inge Beekmans

Onze favoriete gratis tools voor de perfecte to-do-lijst

Je kunt natuurlijk een online projectmanagement-tool gebruiken om al je taken op een rijtje te zetten. Toch is een tool zoals bijvoorbeeld Freedcamp niet altijd de meest effectieve applicatie om een simpele to-do-lijst bij te houden. Gelukkig zijn er een aantal gratis tools die hier wél heel geschikt voor zijn. Zo vergeet je nooit meer een belangrijke mail te versturen (of een nieuw pak melk van de supermarkt mee te nemen).

Todoist

Todoist is mijn persoonlijke favoriet. De applicatie heeft een gratis versie en een betaalde versie. In de gratis versie kun je heel eenvoudig een taak toevoegen door wat tekst in te voegen. Als je wilt, kun je je taak in een categorie laten vallen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat een taak bij je “werk” hoort, of bij je “vrienden”. Ook kun je de taak een deadline en prioriteit geven. Met al die extra opties hoef je echter niet per se iets te doen. Als je alleen een korte tekst invoert, werkt Todoist ook.

Op een overzichtsscherm laat Todoist je zien welke taken je de komende dagen moet uitvoeren. Todoist stuurt je iedere ochtend een mailtje waarin staat welke taken je die dag moet uitvoeren en hoe je op het gebied van productiviteit presteert. De applicatie beoordeelt dit aan de hand van het aantal taken dat je volbrengt en de doelen die je voor jezelf uitstippelt.

Wunderlist

Volgens The Guardian is Wunderlist een van de beste to-do-list applicaties die er is. Wunderlist verschilt op een aantal manieren van Todoist. Zo kun je als je een taak toevoegt in Wunderlist geen prioriteit of deadline meegeven. Toch heeft Wunderlist ook een aantal grote voordelen: zo kun je je taken in Wunderlist gemakkelijker per categorie bekijken. Daarnaast kun je categorieën met andere Wunderlist-gebruikers delen. Heb je een to-do-lijst met taken die je voor je werk moet uitvoeren? Dan kun je die lijst misschien met je collega’s delen. Zo kunnen je aangeven dat bepaalde taken door collega’s uitgevoerd zouden moeten worden en kunnen je collega’s taken aan de lijst toevoegen.

Habitica

Habitica lijkt op geen enkele manier op Todoist of Wunderlist. De applicatie noemt zichzelf dan ook een ‘habit builder’. Habitica ziet er qua vormgeving uit als een ouderwets spelletje. In de app moet je een avatar voor jezelf maken en aangeven wat je gewoontes (habits) en rituelen (dailies) zijn. Ook kun je via de To-Dos-functie taken toevoegen. Om je avatar te laten overleven, moet je je slechte habits afleveren, terwijl je je goede gewoontes juist verder ontwikkelt. Een soortgelijk systeem geldt voor de dagelijkse activiteiten die je uitvoert. Als je netjes iedere dag gezond ontbijt en een serie yoga-oefeningen uitvoert, krijg je punten. Hetzelfde geldt voor taken die je voltooid. Als jij je to-do-lijst het liefst als een computerspelletje wilt benaderen, is Habitca de ideale tool voor jou.