16 augustus 2017 Inge Beekmans

Leren van professionals: BBC Academy

SAMSUNG CSC

In zijn vorige blog schreef Bart van Teeffelen over zijn favoriete TED Talks. TED Talks zijn ideaal als je op zoek bent naar inspiratie of motivatie, bijvoorbeeld als je last hebt van uitstelgedrag. In andere gevallen ben je misschien op zoek naar praktischere informatie. Als dat zo is, ben je bij BBC Academy aan het goede adres. BBC Academy is het educatieve zijproject van de BBC. Binnen dit project delen de medewerkers van de BBC hun kennis en vertellen ze over de dingen die ze leren tijdens hun werk. Op dit moment publiceert BBC Academy zich met name over fictie, zo kun je lezen hoe de special effects van Doctor Who gemaakt werden. Super leuk, maar niet heel relevant voor journalisten. Gelukkig levert BBC News zo nu en dan ook input voor BBC Academy. Deze drie producties moet je zien:

Slim zoeken via social media en Google

Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld en Google is de grootste zoekmachine. Stel je voor hoeveel informatie je kunt vinden als je goed met de zoekfuncties van deze online diensten om kunt gaan. In deze video legt internet research specialist Paul Myers uit hoe hij zoekfuncties gebruikt voor zijn journalistieke werkzaamheden.

Het vinden van originele verhalen

De journalistiek heeft de neiging reactief te zijn. Er gebeurt iets en alle media duiken erbovenop. Dit zorgt ervoor dat belangrijke gebeurtenissen uitgebreid worden verslagen, waardoor ze de aandacht krijgen die ze verdienen. Helaas leidt dit soms ook tot het eindeloos herhalen en uitmelken van bepaalde onderwerpen. In dit artikel leggen regionale journalisten uit hoe ze aan originele verhalen komen.

Wat Maxine Mawhinney zou doen

Maxine Mawhinney is een van de bekendste voormalige presentatoren van BBC News. Maar Mawhinney is veel meer dan slechts een nieuwslezer. Tijdens het carrière deed ze ervaring op met veel verschillende vormen van journalistiek. In deze podcast geeft ze jonge journalisten tips.