3 augustus 2017 Inge Beekmans

Onze favoriete gratis tools voor een digitale nieuwsbrief

Een tijdje dachten we dat de digitale nieuwsbrief ‘dood’ was, maar de laatste tijd lijkt deze manier van communiceren populairder dan ooit. In een artikel op de website van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek wordt uitgelegd hoe dit komt; op sociale media is de concurrentie met andere accounts vele malen groter. Abonnees op een nieuwsbrief zijn daarom meer waard dan Twitter-volgers. De kans dat een abonnee gaat lezen wat je te zeggen hebt, is groter dan de kans dat een Twitter-volger dat gaat doen.

Mailchimp

Volgens Forbes is Mailchimp een van de ‘hottest private tech companies‘ in de wereld, de afgelopen jaren bevond Mailchimp zich zelfs in de top 10 van de zogenaamde Cloud 100. Niet zo gek, want Mailchimp doet alles wat je van een nieuwsbrieftool verwacht. Je kunt zelf een template voor een nieuwsbrief maken of één van de gratis templates van Mailchimp gebruiken. Aan de hand van dat template stel je jouw mailing op. Dat opstellen doe je in een editor waarin je direct ziet hoe jouw uiteindelijke nieuwsbrief eruit komt te zien. Als je nieuwsbrief af is, stuur je hem naar een ‘list’ met subscribers. Je kunt verschillende groepen subscribers maken, hierdoor kun je eenvoudig kiezen welke subscribers een bepaalde mailing ontvangen en welke subscribers niet. In een handig overzicht zie je hoe goed jouw nieuwsbrief door je subscribers gelezen werd. Dit helpt je jouw nieuwsbrief te verbeteren. Zelfs het uitvoeren van A/B tests is mogelijk.

Revue

Revue heeft minder functionaliteiten dan Mailchimp. Dit lijkt misschien een nadeel, maar hierdoor is Revue wel een stuk eenvoudiger in gebruik. Je bouwt je nieuwsbrief op uit vijf verschillende elementen: kopteksten, paragrafen, links, afbeeldingen en video’s. Als je een nieuwsbrief gaat versturen, kun je kiezen naar wie. Ook kun je subscribers toevoegen, bijvoorbeeld door een CSV-bestand te uploaden of door je mailcontacten uit te nodigen te subscriben. Na het versturen van je nieuwsbrief geeft Revue je net zoals Mailchimp uitgebreide statistieken.

SendinBlue

Via SendinBlue kun je zowel mailcampagnes (digitale nieuwsbrieven) als sms-campagnes maken, handig als je je publiek op twee verschillende manieren wilt kunnen bereiken. De editor van SendinBlue lijkt enigszins op de editor van Mailchimp. Je bouwt je nieuwsbrief op uit verschillende elementen en ziet direct hoe die elementen er in je uiteindelijke mail uit zouden zien. Anders dan in Mailchimp en Revue is het toevoegen van video’s helaas niet mogelijk.

Je kunt in SendinBlue je eigen mailtemplate maken, maar je kunt ook gebruik maken van een gratis bestaand template. Die gratis templates zijn vooral geschikt voor het maken van commerciële mailings, zo zijn er bijvoorbeeld templates die speciaal voor Black Friday ontworpen zijn. Dit betekent echter niet dat de templates niet gebruikt kunnen worden voor een serieuze nieuwsbrief. Het grootste nadeel van SendinBlue lijken daarmee de beperkingen van de gratis versie van deze tool te zijn. Zo kun je op een dag maximaal 300 mails versturen. Dit aantal is voor kleine bedrijven overigens meer dan voldoende.