31 juli 2017 Alexander Pleijter

Innovatie: durf te dromen, geloven en hard te werken

De ‘tailor-made-newspaper’. Ik las er voor het eerst over tijdens mijn studie communicatiewetenschap. Het zal rond 1993 zijn geweest.  Van internet hadden alleen insiders nog gehoord en e-mailen deed slechts een select gezelschap. Het was de tijd van de cd-i, de multimediale, interactieve cd waarmee Philips de wereld wilde veroveren, maar die nooit een succes werd. De multinational slaagde er niet in om de consument te overtuigen van het nut van het dure apparaat.

Maar de ‘tailor-made-newspaper’ zat er wel degelijk aan te komen. Het idee klonk zo simpel en vanzelfsprekend. Geen sportkatern meer voor de sporthaters, geen cultuurbijlage meer voor de cultuurbarbaren, geen economiepagina meer voor wie het bedrijfsleven ziet als een groot kapitalistisch complot. Een op maat gemaakte krant. Helemaal afgestemd op de individuele leesgewoonte en interesses van de lezer. Zoals een maatpak wordt toegesneden op de lichaamsbouw en voorkeuren van de drager. Er werd tijdens congressen over gesproken en gediscussieerd. Er werden vergezichten ontvouwd in boeken. Niemand wist precies hoe die ‘tailor-made-newspaper’ eruit zou zien of hoe die gefabriceerd zou kunnen worden. Maar één ding was zeker: de techniek zou het mogelijk gaan maken, dus die op maat gemaakte krant zou er komen.

Blendle Premium

Het heeft nog verdomd lang geduurd voordat de ‘tailor-made-newspaper’ er is gekomen. Sterker nog, je kunt je afvragen of hij er überhaupt ooit is gekomen. In elk geval hebben de grote uitgevers er uiteindelijk nooit echt serieus werk van gemaakt. Met een beetje goede wil kunnen we Blendle Premium wellicht beschouwen als de eerste op maat gemaakte krant. Het is een ochtendkrant die bestaat uit twintig artikelen die speciaal voor elke individuele abonnee worden geselecteerd uit 120 kranten en tijdschriften. De selectie wordt gemaakt op basis van leesgedrag. Er is een vernuftig systeem met algoritmes ontwikkeld dat bijhoudt wie wat leest en vooral ook wie wat overslaat. Blendle Premium bestaat sinds januari 2017. Dat is lang nadat er op congressen gedelibereerd werd over de komst van de ‘tailor-made newspaper’.

Een innovatief idee dat er lang over doet om werkelijkheid te worden, dat zie je vaker. Zo werd er al meer dan tien jaar gefilosofeerd over een ‘iTunes voor journalistiek’, voordat – wederom Blendle – dit idee serieus in de markt zette. De ‘Blendle boys’ – bedenker Marten Blankensteijn en katalysator Alexander Klöpping – deden iets wat de grote krantenuitgevers lieten liggen. Ze durfden groot te denken, ze durfden het anders aan te pakken, ze durfden te geloven in hun visie. En ze gingen keihard aan de slag.

Jonge mensen met goede ideeën

Dit soort mensen is keihard nodig om de journalistiek te vernieuwen. Jonge mensen met goede ideeën, die geloven in hun visie en keihard aan de slag gaan. Gelukkig hebben we er daar meer van in Nederland. Denk aan Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth van De Correspondent. Denk ook aan Merien ten Houten, Kees Zegers en Sacha Prins, de bedenkers van NU.nl; gelanceerd in 1999 en uitgegroeid tot de grootste nieuwssite van Nederland.

Natuurlijk, er mislukt ook veel aan innovatie. De mislukkingen zijn talrijker dan de successen. Maar laat je daar niet door weerhouden, want dan bereik je nooit iets. Durf te dromen, durf te geloven en durf hard te werken. En laat je inspireren door de mensen die het gelukt is om iets moois te realiseren. En laat je vooral ook nooit weerhouden om een innovatie te realiseren die al veel langer op de plank ligt, maar nog nooit echt goed is uitgevoerd. De ‘tailor-made newspaper’ is er het levende bewijs van.

 

Kijk voor inspiratie in het dossier over journalistieke startups op NieuweJournalistiek.nl. Sla vooral deze artikelen niet over: