27 juli 2017 Inge Beekmans

YACKS: “Gewoon sterk in je schoenen staan en je ziel niet verkopen”

YACKS is een van de eerste start-ups die de status ‘Broeinest’ kreeg. Als Broeinest-veteranen hebben de vier teamleden vanYACKS een belangrijk advies voor de huidige journalistiekstudenten: “Blijf jezelf, laat je niet afpoeieren en verkoop je ziel niet. Je hoeft niets tegen je zin in te doen.”

YACKS produceert online video’s en wordt gevormd door Geeske van Veenendaal, Edita Saakian, Ruben de Theije en Esmee de Vries. In eerste instantie maakte het viertal video’s die ze via hun eigen platform verspreidden. “We gingen video’s maken over jongeren die ‘iets tofs’ doen”, legt Ruben uit. Esmee vult hem aan: “We merkten dat er veel vooroordelen zijn over onze generatie, en daar wilden we iets aan doen.” In de de video’s worden millennials met een interessant verhaal in beeld gebracht, bijvoorbeeld Kraantje Pappie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de video’s jonge mensen inspireren en motiveren. “Volgens mij werkt dat wel”, lacht Ruben. “Als ik aan een van onze video’s heb gewerkt, voel ik me ook altijd geïnspireerd om toffe dingen te doen.”

Een andere weg

Tegenwoordig worden er wat minder typische YACKS-video’s gemaakt dan voorheen. “We hebben met onze eigen afleveringen nooit geld verdiend”, vertelt Edita. “Daarom zijn we gaan kijken wat we voor andere bedrijven konden doen.” Zo ontdekte het viertal dat ze goed zijn in het bedenken van innovatieve video-concepten. “We zien onszelf nu vooral als ‘video content creators’. Een bedrijf kan naar ons toekomen met een probleem op contentgebied, wij gaan op zoek naar een oplossing en leggen daar een leuk concept omheen.”

Het afgelopen jaar deed YACKS dit onder andere voor Paaspop. “Paaspop wordt gefilmd door studenten van SintLucas”, legt Edita uit. “SintLucassers zijn heel goed op technisch gebied, maar zijn inhoudelijk en op communicatief gebied minder sterk. Wij bedachten daarom een aantal concepten waarmee ze aan de slag konden.” Zo lieten ze bijvoorbeeld een mandje met paaseieren door het publiek gaan waar mensen een vraag voor een van de artiesten in konden stoppen. Die vragen werden vervolgens door artiesten uit het mandje getrokken en beantwoord.

Het werk hield echter niet op bij het bedenken van nieuwe formats. Uiteindelijk werkten Geeske, Edita, Ruben en Esmee 22 uur per dag op het festival en hielden ze de hele redactie draaiende. “Het belangrijkste wat we geleerd hebben tijdens Paaspop? Dat we met zijn vieren heel veel voor elkaar kunnen krijgen. Dat was een hele bizarre realisatie, hoe sterk we samen zijn.”

“De grootste triomf zit in onszelf”

Het succes van Paaspop kwam niet als een volledige verrassing. Voordat het viertal YACKS oprichtte, kenden ze elkaar al uit verschillende schoolprojecten. Een persoonlijkheidstest bevestigde uiteindelijk het vermoeden dat ze al hadden. “We hebben alle vier iets verschillends, dat maakt ons als team heel compleet”, zegt Esmee. Tot nu toe werkt de samenwerking uitstekend. “Natuurlijk is er weleens wat”, lacht Edita. “Ik zie ze vaker dan mijn ouders en vrienden, zelfs vaker dan mijn vriendje.” Ondanks het feit dat het viertal iedere dag in een professionele setting met elkaar samenwerkt, zijn ze buiten YACKS om ook gewoon vrienden. Er wordt zelfs regelmatig ‘s avonds samen geborreld. “We kunnen het gelukkig goed scheiden”, vertelt Esmee. “Als je ergens mee zit, moet je dat gewoon meteen uitspreken. Zolang je dat doet, komt alles goed.”

Weten wie je bent

Dat YACKS de laatste tijd minder video’s voor zijn eigen platform produceert, betekent volgens Esmee niet dat de YACKS-insteek langzaam verloren gaat. “We doen geen dingen waar we zelf niet achter staan. Het moet wel met YACKS te maken hebben. We moeten binding voelen met de doelgroep, anders werkt het niet.” Het viertal vindt het daarom erg belangrijk duidelijk voor ogen te houden waar YACKS voor staat en wat hun gezamenlijke kwaliteiten zijn. “Wees overtuigd van je eigen kracht en kunnen, blijf bij jezelf, laat je niet afpoeieren en verkoop je ziel niet. Als jonge journalist heb je misschien het gevoel dat grote mediabedrijven een heel stuk boven je staan. Vergeet dan niet dat jij kunt iets wat zij niet kunnen.”