14 februari 2017 Bart van Teeffelen

Broeinest Brabant; we gaan beginnen

Met Broeinest Brabant zetten de Persgroep en Fontys Hogeschool voor Journalistiek de volgende stap. We hebben inmiddels bijna vier jaar ervaring met het ontwikkelen van start-ups en  concepten. Als onderwijsinstelling is de FHJ in een perfecte positie om deze start-ups te lanceren en een impuls te geven aan het vernieuwen van de journalistiek, op welk vlak dan ook. De regionale kranten van de Persgroep, BNdeStem, Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad zijn hierbij al jaren trouwe partners. Ze geven ruimte aan ondernemende studenten die willen vernieuwen en profiteren uiteindelijk van de nieuwe concepten die FHJ-studenten ontwikkelen. Voor de studenten is het een manier om op te vallen in de markt en er uiteindelijk ook een inkomen uit te halen.

Start-ups stranden veel

De FHJ moedigt studenten aan om buiten de gebaande paden te gaan en te verrassen. Zij zijn degenen die de toekomst van de journalistiek vormgeven. En ze blijken er goed in, zoals bijvoorbeeld Toolschool en Stutt. De start-ups die op de FHJ ontstaan, gaan na twee maanden onderwijs hun eigen weg. Een aantal gaat door, soms in een andere samenstelling, en probeert succesvol te worden. Daar staan veel start-ups tegenover die stranden. Dit ligt niet aan het enthousiasme van studenten; ze geloven in hun concepten en willen vaak door. De problemen ontstaan als ze het volgen en afronden van hun opleiding willen combineren met de werkzaamheden in start-up. Ze zien huizenhoog op tegen deze combinatie. Broeinest Brabant gaat dit veranderen.

Door de subsidie die we hebben gekregen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek kunnen we ons plan versneld uitvoeren. Met Broeinest Brabant creëren we een omgeving waarin onderwijs volgen en het starten van een bedrijf naadloos in elkaar overlopen. Binnen de FHJ wordt een traject gecreëerd waarbij studenten stage lopen vanuit hun eigen bedrijf. Daarnaast zal hun start-up een belangrijke rol spelen bij het afstuderen. De Persgroep biedt de massa en de kanalen om een grote groep lezers in Brabant te bereiken waardoor een concept sneller rendabel kan worden.

Spoorzone Tilburg als plek om te ondernemen

Onze start-ups hebben logischerwijze veel vragen over ondernemen. Om die te beantwoorden hebben we Starterslift gevraagd om deel uit te maken van Broeinest Brabant. Zij hebben veel ervaring met het begeleiden van jonge bedrijven. De aanpak van Starterslift daagt uit en dwingt tot nadenken over ondernemen en de ontwikkeling van concepten. Inmiddels hebben we ook een plek gevonden voor onze startups op de Spoorzone in Tilburg. Behalve bij de individuele regionale kranten kunnen ze ook terecht in de Kennismakerij. Daar experimenteert de Bibliotheek Midden-Brabant met nieuwe concepten. Logisch dat we daar aansluiten, toch?

Onze plannen met Broeinest Brabant zijn ambitieus. 120 studenten in drie jaar, 30 start-ups waarvan uiteindelijk 10 succesvolle. De wil is er, het enthousiasme ook. We gaan beginnen.